یادآور تمدید بیمه خودرو

بیمه بازار

قدرت انتخاب بهترین بیمه

راهنمای بیمه شخص ثالث

بیمه ثالث ایران، البرز، آسیا، پارسیان، پاسارگاد، رازی، دانا، ما، نوین، کارآفرین

بیمه شخص ثالث تنها بیمه اجباری و با بیشترین سهم از بازار، پرطرفدارترین بیمه بین ایرانیان محسوب می‌شود. عدم تمدید به ‌موقع بیمه ثالث نیزجریمه‌ای برای شما در پی داشته باشد. مطابق با اعلام بیمه مرکزی نرخ حق‌ بیمه ثالث برای همه شرکت‌های بیمه در پوشش مالی ۷ میلیون یکسان است و رقابت اصلی شرکت‌های بیمه بر روی کیفیت ارائه این بیمه است. بیمه بازار ، سعی دارد با استفاده از منابع معتبر و دقیق، شما را در انتخاب بهترین بیمه ثالث همراهی کند. در این بخش علاوه بر بررسی مباحث عمومی بیمه شخص ثالث مانند پوشش‌های مالی و جانی قابل جبران، حداقل و حداکثر تعهد مالی و جانی و... به مباحث تخصصی بیمه ثالث، هم‌چون شرایط استفاده هم‌زمان از بیمه شخص ثالث مقصر و بیمه‌بدنه زیان‌دیده، انواع کروکی و... خواهیم پرداخت.

بهترین بیمه ثالث کدام است؟

عوامل زیادی می­تواند در انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث به شما کند که در زیر به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

  • پوشش مالی
پوشش مالی می‌تواند ملاک مهمی برای انتخاب شرکت بیمه باشد. در سال ۹۶ کمترین پوشش مالی ۷ میلیون تومان تعیین‌شده است. در این مقدار پوشش، قیمت همه شرکت‌های بیمه برابر است به غیر از شرکت بیمه ایران که ۲٫۵% تخفیف را برای مشتریان در نظر نمی‌گیرد. اما در پوشش‌های مالی بالاتر که تا ۳۰ میلیون تومان هم هست، قیمت‌ها کاملاً متفاوت است که این موضوع باعث رقابت بین شرکت‌های بیمه می‌شود. در اینجاست که مقایسه شرکت‌ها با یکدیگر اهمیت پیدا می‌کند. برای بررسی شرایط مختلف شرکت‌های بیمه و اطلاع از انواع پوشش‌ها می‌توانید به صفحه مقایسه بیمه ثالث وب‌سایت بیمه بازار مراجعه کنید.
  • رتبه رضایت‌مندی و نرخ شکایت مشتریان
این دو شاخص به شما کمک می‌کنند تا شرکت‌های بیمه را براساس رضایت‌مندی مشتری، رضایت از پاسخ‌گویی، کیفیت ارتباط با مشتری، میزان ثبت شکایت و...که در سامانه بیمه‌مرکزی و توسط پژوهشکده بیمه مرکزی ثبت می‌شود، مقایسه کنید.

بیمه کدام خسارت‌های مالی و جانی واردشده را پرداخت می‌کند؟

خسارت‌های وارده به سرنشینان خودروی مقصر به‌غیراز راننده مقصر خسارت جانی وارده به راننده مسبب حادثه خسارت‌های جانی وارده به عابرین پیاده، راننده و سرنشینان خودروی زیان‌دیده خسارت‌های مالی وارده به خودروی زیان‌دیده

حداقل و حداکثر تعهد مالی و جانی بیمه ثالث چقدر است؟

حداقل پوشش مالی بیمه ثالث هر ساله با توجه به نرخ دیه مشخص می‌شود و در سال ۱۳۹۶ از حداقل ۷ میلیون تا حداکثر ۳۰ میلیون خسارت را تحت پوشش قرار می‌دهد. شما می‌توانید مبلغ این پوشش‌ها را در صفحه مقایسه قیمت بیمه شخص ثالث وب‌سایت بیمه بازار  مشاهده کنید. پیشنهاد ما این است که با توجه به اینکه پوشش پایه و حداکثری تفاوت زیادی در میزان حق‌بیمه ایجاد نمی‌کند از پوشش‌های بالاتر استفاده کنید تا زمان بروز حادثه‌ای که خسارتی بالای ۷میلیون دارد، دچار مشکل نشوید. سقف پوشش حوادث راننده ۲۱۰ میلیون و سقف پوشش جانی افراد به غیر از راننده ۲۸۰ میلیون تومان است.

دیه در ماه‌های حرام

هر نوع از دیه ناشی از شکستگی، نقص‌عضو، ازکارافتادگی به‌صورت جزئی و کلی یا موقت و دائم و هم‌چنین دیه فوت شخص به سبب تصادف جزو تعهدات بیمه‌گر است. رجب، ذی‌قعده، ذی‌حجه و محرم ماه‌های حرام هستند که به‌جز پرداخت دیه کامل، یک‌سوم به مبلغ دیه اضافه می‌شود. دیه مصوب سال ۹۶ در ماه‌های حرام ۲۸۰ میلیون تومان است.

به‌موجب ماده ۱۵ قانون بیمه شخص ثالث ، بیمه‌گر موظف است، حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از دریافت مدارک لازم، خسارت را پرداخت کند.

بیمه حوادث راننده چیست؟

اگر اثبات شود که راننده مقصر است، در این صورت دیگر شخص ثالث محسوب نمی‌شود و بیمه شخص ثالث خودرو به او تعلق نمی‌گیرد؛ اما در صورت غرامت‌های جانی راننده مقصر، خسارت از طریق بیمه حوادث سرنشین قابل پرداخت است، بیمه حوادث سرنشین نیاز به خرید بیمه‌نامه جدا ندارد و همراه با بیمه‌نامه شخص ثالث عرضه می‌شود. سقف پوشش حوادث راننده ۲۱۰ میلیون تومان است. نحوه پرداخت غرامت به راننده مقصر در بیمه‌نامه حوادث راننده چگونه است؟ غرامت در صورتی که جزء استثنائات نباشد و راننده مقصر، گواهینامه مجاز داشته باشد و یا راننده مقصر حادثه فوت کند و یا دچار نقص عضو به صورت کلی یا جزئی بشود پرداخت می‌شود.

الحاقیه بیمه ثالث به چه معناست؟

تغییراتی که بعد از صدور بیمه‌نامه ایجاد می‌شود در یک سند جداگانه به بیمه‌نامه ثالث پیوست می‌شود و مواردی که دچار تغییر شده در آن ثبت می‌شود که به آن الحاقیه می‌گویند. برای مثال هر خودرویی، باید معادل با مبلغ دیه‌ای که در سال تصویب شده است، پوشش بیمه‌ شخص ثالث داشته باشد. چنانچه پوشش مالی بیمه‌ی شما براساس مبلغ دیه مصوب سال قبل باشد، درحالی که بیمه‌نامه هنوز اعتبار دارد، در ماه‌های حرام در صورت بروز حادثه‌، ما‌‌ به‌التفاوت این مبلغ را باید خودتان پرداخت کنید. به همین علت توصیه می‌شود الحاقیه را دریافت کنید، چرا که پرداخت ۱۵% مبلغ حق‌بیمه در برابر افزایش چند میلیونی تعهدات بیمه‌گر، بسیار ناچیز است.

.برای خرید الحاقیه می‌توانید به یکی از نمایندگی‌های شرکت بیمه‌ای که بیمه شخص ثالث خود راخریداری کرده‌اید مراجعه کنید

 جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث چطور محاسبه می‌شود؟

تمدید به موقع بیمه شخص ثالث به دلیل وجود جریمه دیرکرد بسیار مهم است در حالی که معمولا به علت مشغله زیاد بیمه‌گذاران فراموش می‌شود. چنانچه انقضای بیمه ثالث شخص گذشته باشد و حادثه‌ای، چه مالی و چه جانی رخ دهد، فرد تحت پوشش بیمه نیست و  خود باید خسارت را پرداخت کند.

 علاوه بر این موضوع بابت هرروز دیرکرد، باید هزینه‌ای پرداخت شود که مبلغ آن در جدول زیر آمده است. لازم به ذکر است که جریمه دیرکرد فقط تا مدت یک سال به‌حق بیمه اضافه می‌شود و جریمه‌ه­ای به تاخیر بیش از یک‌سال تعلق نمی­‌گیرد

برای خودروهای تیپ پراید و پیکان  ۲۴۷۰تومان روزانه
برای خودروهای تیپ پژو و سمند ۲۹۰۰تومان روزانه
برای خودروهای بارکش تا یک‌تن ۲۵۵۰تومان روزانه
برای خودروهای بارکش تا ۳ تن ۳۷۵۰ تومان روزانه
بیمه بازار شرایطی را فراهم کرده‌است که شما می‌توانید با ثبت یادآور تاریخ انقضای بیمه خود را ثبت کنید و یادآوری تمدید بیمه‌نامه‌ خود را به ما بسپارید.

️در صورت مفقود شدن بیمه شخص ثالث باید چه اقدامی انجام داد؟

در این صورت پس از اعلام سرقت و یا مفقودی به کلانتری محل سکونت خود، باید سریعاً به شرکت بیمه اطلاع دهید  تا شرکت بیمه‌گر یک برگ گواهی بیمه‌نامه به بیمه‌گذار یا مالک خودرو دهد.

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث در نقل‌وانتقال خودرو

هردو وسیله نقلیه باید به نام شخص واحد یا بستگان درجه‌یک بیمه‌گذار باشد. انتقال بیمه‌نامه فقط به خودروهای مشابه امکان‌پذیر است. انتقال سند مالکیت باید به‌صورت قطعی باشد هیچ نوعی از وکالت(اعم از تعویض پلاک، کاری، بلاعزل) یا قول‌نامه قابل‌قبول نیست.

مدارک لازم برای انتقال تخفیف عدم خسارت

✔️ اصل و کپی سند خودروی جدید ✔️ بیمه‌نامه خودرو جدید ✔️ کپی سند خودروی قدیم ✔️ کپی بیمه‌نامه خودروی قدیم ✔️ اصل الحاقیه حذف سوابق خودروی قدیم

️جدول تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث

تخفیفات عدم خسارت در بیمه شخص ثالث

 
سال اول  ۱۰ درصد تخفیف
سال دوم ۱۵ درصد تخفیف
سال سوم ۲۰ درصد تخفیف
سال چهارم ۳۰ درصد تخفیف
سال پنجم ۴۰ درصد تخفیف
سال ششم ۵۰ درصد تخفیف
سال هفتم ۶۰ درصد تخفیف
تا سال هشتم ۷۰ درصد تخفیف
 

علت اختلاف نرخ بیمه ثالث شرکت‌های مختلف چیست؟

۱- امکان تخفیف ۲٫۵ درصدی براساس قانون نرخی که توسط بیمه‌مرکزی اعلام می‌شود؛ سقف حق‌بیمه است و شرکت‌ها تا ۲٫۵ درصد می‌توانند به مشتریان خود تخفیف دهند. برای در نظر گرفتن تخفیف بیشتر از ۲٫۵ درصد باید از بیمه‌مرکزی مجوزهای لازم را دریافت کنند، بیمه‌مرکزی برای اعطای مجوز به این نوع تخفیف به شرکت‌ها باید سطح توان‌گری مالی شرکت‌ها، شرایط عمومی بازار و البته حفظ رقابت‌پذیری بین شرکت‌های بیمه را در نظر بگیرد. برعکس این موضوع هم صدق می‌کند؛ یعنی شرکت‌های بیمه برای دریافت حق‌ بیمه بیشتر از ۲٫۵ درصد نیز باید از بیمه‌مرکزی، مجوزهای لازم را دریافت کنند که معمولاً این درصد بالاتر به علت خدمات بیشتری است توسط این شرکت‌ها ارائه می‌شود. در کل هر مقدار خارج از این بازه غیرقانونی است و تخلف محسوب می‌شود.

۲- تعهدات مازاد بر شرایط شرکت جدا از تعهدات جانی بیمه شخص ثالث، شرکت­‌های بیمه می‌­توانند تعهدات مالی بیشتر، تا سقف ۳۰ میلیون تومان را ارائه دهند. در­صورتی­‌که پوشش مالی بیشتر از حداقل مصوب انتخاب شود، حق­‌بیمه شرکت­‌ها با یکدیگر تفاوت خواهد کرد و شرکت­ها با توجه به توان­‌گری و مدیریت ریسک خود، حق­‌بیمه را پیشنهاد می‌­دهند.

توان‌گری مالی شرکت‌های بیمه چیست و چه کمکی به مشتریان می‌کند؟

توان‌گری مالی شرکت بیمه یکی از شاخص‌های مهمی است که می‌تواند به مشتریان کمک کند تا انتخاب بهتری از میان شرکت‌های بیمه داشته باشند، که هرسال توسط بیمه‌مرکزی اعلام می‌شود. توان‌گری مالی به زبان ساده به این معناست که چقدر یک شرکت بیمه توانایی عمل به تعهدات خود را دارد.

تعاریف سطوح توان‌گری
در وضعیت مطلوب قرار دارند، نسبت توان‌گری آن‌ها برابر ۱۰۰ درصد و یا بیشتر است . وضعیت مطلوبی دارند. سطح توان‌گری ۱
بیش از ۷۰ درصد و کمتر از ۱۰۰ درصد است. توانایی ایفای تعهدات خود را دارند ولی باید برای رسیدن به شرایط مطلوب، وضعیت مالی خود را تقویت کنند. سطح توان‌گری ۲
بیش از ۵۰ درصد و کمتر از ۷۰ درصد است. باید علاوه بر اعلام برنامه ترمیم وضعیت مالی دو ساله به تفکیک هر سال، برنامه افزایش سرمایه برای ۲ سال آتی را نیز ارائه کنند.   سطح توان‌گری ۳
بیش از ۱۰ درصد و کمتر از ۵۰ درصد است. شرکت‌هایی که در سطح چهار قرار می‌گیرند باید برنامه ترمیم وضعیت مالی و برنامه افزایش سرمایه برای سال آینده ارائه و تمهیدات لازم جهت ارتقاء سطح توان‌گری خود را ارائه نمایند. سطح توان‌گری ۴
کمتر از ۱۰ درصد است. چنانچه نسبت توان‌گری موسسه بیمه در سطح پنج باشد، بیمه‌مرکزی مجاز است پروانه فعالیت موسسه بیمه را در یک یا چند رشته بیمه‌ای تعلیق یا ابطال نماید. سطح توان‌گری۵

چه زمانی کروکی کشیدن در تصادف لازم است؟

  • یکی از طرفین مدارک لازم رانندگی مانند بیمه‌نامه، گواهینامه را نداشته باشد.
  • زمانی‌که یکی از طرفین در حال حرکت دنده‌عقب باشد.
  • زمانی‌که حادثه منجر به جراحت، صدمه‌بدنی و یا فوت باشد.
  • زمانی‌که یکی از طرفین یا هردو دارنده موتورسیکلت باشند.
  • زمانی‌که یکی از طرفین راننده وسیله نقلیه سنگین باشد.
  • زمانی‌که یکی از طرفین تصادف، وسیله نقلیه نظامی باشد.
  • زمانی‌که تصادف چندمرحله‌ای باشد، یعنی وسیله نقلیه بعد از برخورد با وسیله دیگر به جدول، درخت، … برخورد کند.
  • زمانی‌که تصادف باشئ ثابت باشد.
در صورت بروز حادثه و خسارت زیر ۷ میلیون تومان با رضایت طرفین حادثه، نیاز به کشیدن کروکی نیست و می‌توانید خسارت خود را از شرکت بیمه دریافت کنید.

خسارت افت قیمت خودرو چطور محاسبه می‌شود؟

خسارت افت قیمت خودرو بر اثر تصادف، تحت پوشش هیچ بیمه‌نامه‌ای قرار نمی‌گیرد و زیان‌­دیده برای دریافت آن باید به شورای حل اختلاف محل زندگی خود مراجعه کند. پس از ثبت دادخواست در شورای حل اختلاف، کارشناس مربوط به تصادفات با بررسی خودرو، خسارت افت قیمت را محاسبه می‌کند. این هزینه به‌عنوان درصدی از ارزش خودرو با در نظر گرفتن سال ساخت خودرو محاسبه می‌شود.

️ شرایط استفاده هم‌زمان از بیمه شخص ثالث مقصر و بیمه بدنه زیان‌دیده

در بیمه شخص ثالث خسارات، در حدود سقف پوشش مالی که بیمه‌گذار خریداری کرده جبران می‌شود؛ اما در مواردی این سقف، پاسخگوی همه خسارات وارده نیست، در این صورت زیان‌دیده می‌تواند از بیمه‌بدنه خود برای جبران مابقی خسارت استفاده کند. زمانی که شخص به هر میزان و درصد در تصادفات، مقصر باشد و البته سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث مقصر، جواب‌گوی خسارت وارده به خودروی زیان‌دیده نباشد، می‌توان از بیمه‌بدنه برای جبران مابقی خسارت استفاده نمود.

از زمان وقوع تصادف تا زمان پرداخت دیه توسط شرکت بیمه یا صندوق تأمین خسارت‌های بدنی، چه مراحلی طی می‌شود؟

  • تماس با پلیس ۱۱۰ یا پلیس راهور  ۱۲۰
  • حضور امدادگران فوریت‌های پزشکی در محل، برای معاینه مصدومین یا حضور آمبولانس شهرداری برای انتقال جسد به سردخانه
  • حضور عوامل پلیس راهور، جهت تهیه کروکی غیرسازشی
  • حضور عوامل کلانتری یا پاسگاه انتظامی منطقه برای تهیه صورت‌جلسه جهت ارائه به مقامات قضایی
  • انتقال خودروی مقصر و یا خودروهای طرفین به نزدیک‌‌ترین پارکینگ
  • معرفی مقصر حادثه به یگان انتظامی
  • مراجعه مقصر به شرکت بیمه جهت تشکیل پرونده اولیه
  • معرفی مجروحان حادثه یا بستگان درجه‌یک آن‌ها به یگان انتظامی جهت شکایت علیه مقصر
  • معرفی مجروحین حادثه به پزشکی قانونی توسط کلانتری
  • ارسال برگ معاینه پزشک قانونی به یگان انتظامی یا مراجع قضایی
  • ارسال پرونده از یگان انتظامی به دادسرا
  • احضار مقصر و زیان‌دیده، برای تکمیل مراحل بازجویی
  • ابلاغ رای دادگاه به طرفین حادثه
  • در صورت عدم‌اعتراض به رای دادگاه، طرفین می‌توانند با در دست داشتن رای دادگاه، جهت دریافت دیه به شرکت‌بیمه یا صندوق تأمین خسارت‌های بدنی مراجعه کنند.
  • ارسال مدارک تکمیلی از دادگاه مربوطه به شرکت‌بیمه یا صندوق تأمین خسارت‌های بدنی.
  • بررسی پرونده توسط کارشناسان بیمه یا ارزیاب خسارت بیمه‌مرکزی
  • پرداخت خسارت توسط شرکت بیمه یا صندوق تأمین خسارت‌های بدنی

اگر صحنه تصادف به‌هم خورد چطور خسارت بگیریم؟

زمانی که سهوا یا عمدا قبل از رسیدن کارشناسان راهور، صحنه تصادف به هم بخورد. طرفین حادثه با مراجعه به مراجع قضایی می‌توانند، درخواست بازسازی صحنه را بدهند. اگر یکی یا دو طرف حادثه، صحنه تصادف را ترک کنند و یا وضعیت خودروها را به شکلی تغییر دهند که افسر پلیس، امکان ارزیابی کارشناسانه نداشته باشد، در این صورت تصادف صحنه به‌هم‌خورده اتفاق افتاده است. در چنین شرایطی کروکی فرضی فرم و غیرفرم با توجه به نظرات و اظهارات طرفین حادثه ترسیم می‌شود.

مدارک لازم جهت رسیدگی به پرونده خسارت مالی بیمه ثالث (بدون کروکی)

  • اعلام خسارت در اسرع وقت و بلافاصله بعد از تصادف
  • اصل بیمه‌­نامه شخص ثالث طرفین حادثه
  • برش کوپن بیمه‌­نامه شخص ثالث مقصر حادثه
  • گواهینامه طرفین حادثه
  • کارت ماشین و یا سند خودرو طرفین حادثه

تصادفات درصدی و نحوه دریافت خسارت

در تصادفاتی که دو یا چند خودرو نسبت به یکدیگر به میزان درصدی مشخص، مقصر تشخیص داده می‌شوند. هرکدام از طرفین به میزانی که زیان‌دیده هستند از محل بیمه ثالث مقصر، خسارت دریافت می‌کنند. در تصادفات درصدی حتماً باید کروکی ترسیم‌شده باشد، و اگر حادثه دارای مجروح باشد یا خسارت بیش از سقف پوشش مالی بیمه‌نامه شخص ثالث مقصر باشد، کشیدن کروکی غیر سازشی ضروری است.

️ دریافت خسارت در تصادفاتی که مقصر حادثه متواری شده است

در این موارد که مقصر حادثه شناسایی‌شده است، مسئولیت پاسخگویی بر عهده دارنده وسیله نقلیه است. بنابراین شخص زیان‌دیده، می‌تواند علیه مالک وسیله‌نقلیه و راننده مقصر در محاکم قضایی شکایت کند. در این صورت مالک وسیله‌نقلیه پس از بازجویی یا خود در حادثه راننده بوده یا مدارکی دارد که ثابت می‌کند ماشین را به کسی دیگر واگذار کرده که در این صورت بازرس پرونده تا شناسایی راننده اصلی، مراحل را ادامه می‌دهد. در این تصادفات به دلیل شناس بودن خودروی مقصر، درهرصورت خسارت از محل بیمه مقصر حادثه پرداخت می‌شود.

نقص فنی چیست و چه نقص‌هایی منجر به‌تصادف می‌شوند؟

هر نوع نقص یا تغییر در وضعیت ظاهری و فنی وسیله‌نقلیه که موجب کاهش ضریب ایمنی رانندگی و یا افزایش بیش ‌ازحد مجاز گازها یا آلاینده‌های هوا و یا آلودگی صوتی بشود، نقص فنی نامیده می‌شود. نقص فنی حادث: نقصی است که در هنگام رانندگی، به‌صورت آنی در وسیله نقلیه به وجود می‌آید و موجب تصادف می‌شود. مانند زمانی که خودرو از شی‌ء تیزی در خیابان عبور می‌کند و دچار ترکیدگی لاستیک می‌شود. نقص فنی مستمر: نقصی است که به‌مرور زمان در خودرو ایجاد می‌شود و راننده نیز از وجود آن مطلع است اما به دلیل بی‌توجهی اقدامی برای رفع مشکل نکرده است؛ مثل فرسودگی لاستیک‌ها.

جبران خسارات مالی ثالث و مبالغی که از زیان‌دیده کسر می‌شود

در تصادفات منجر به خسارات مالی، مبلغ خسارت به‌صورت نقدی پرداخت می‌شود؛ اما در هر خسارت مقداری به‌عنوان کسر مبلغ داغی و استهلاک از آن کسر و باقی به زیان‌دیده پرداخت می‌شود. کسر مبلغ داغی: مربوط به قطعات خسارت‌دیده‌ای است که در صورت فروش آن‌ها زیان‌دیده سودی به دست می‌آورد. شرکت‌بیمه می‌تواند قطعات را از زیان‌دیده دریافت کند و یا می‌تواند بعد از تخمین دقیق ارزش آن‌ها، وجهی را به‌جای دریافت قطعات از زیان‌دیده کسر کند. کسر مبلغ استهلاک: مربوط به قطعاتی هست که به‌صورت مصرفی بر روی خودرو نصب ‌شده‌اند و دارای طول عمر محدود بوده و کارشناس بیمه می‌بایست با دقت آن قطعات را بشناسد.

بیمه بازار
حساب کاربری
يادآور تمدید زمان بیمه