یادآوری زمان تمدید بیمه

معرفی و راهنمای خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث

بیمه ثالث ایران، البرز، آسیا، پارسیان، پاسارگاد، رازی، دانا، ما، نوین، کارآفرین
بیمه شخص ثالث

خوب است بدانید

  • در انگلستان، ۶۰ درصد از بیمه خودرو و ۵۰ درصد از بیمه‌های شخصی از طریق اگریگیتورهای بیمه بفروش می‌رسد.
  • در سال 2014 در آمریکا، ۷۱ درصد از افراد، پیش از خرید، حق بیمه خود را به صورت آنلاین استعلام می کنند و ۴۷ درصد از خرید بیمه خودرو به صورت آنلاین انجام شده است.

مراحل خرید بیمه شخص ثالث در بیمه بازار

  1. روی گزینه "استعلام آنلاین نرخ بیمه شخص ثالث" کلیک کنید.
  2. برند، مدل، و سال ساخت خودرو را انتخاب کنید. سپس تاریخ انقضای بیمه‌نامه قبلی را به همراه سقف تعهد مالی مورد نظرتان انتخاب کنید. نرخ بیمه ثالث شرکت‌های مختلف به طور خودکار محاسبه می‌شود.
  3. در جدول نرخ‌ها معیارهای دیگری نیز برای شرکت‌ها نمایش داده می‌شود. مانند سطح توانگری، رتبه رضایت مشتریان. به کمک این معیارها و نرخ اعلام شده می‌توانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید و دکمه سفارش را کلیک کنید. (اگر هنوز سوال داشتید با ما تماس بگیرید)
  4. در اینجا باید اطلاعات شخصی خود را وارد کنید. در ادامه، کارت خودروی خود را بردارید و شماره موتور، شماره شاسی و شماره VIN خودروی خود را وارد کنید. سپس رنگ خودروی خود و ایمیلتان را در محل مورد نظر وارد کنید.
  5. برای نهایی شدن سفارش باید تصویر پشت و روی کارت ماشین و تصویر بیمه‌نامه قبلی خود را برای ما ارسال کنید. این کار را می‌توانید از طریق دکمه بارگذاری انجام دهید، و یا تصاویر را به همراه کد ملی خود به نشانی تلگرام ما (@bimebazar1) بفرستید.
  6. بعد از نهایی شدن ثبت سفارش، پیش فاکتوری به شما نمایش داده خواهد شد تا مطمئن شوید همه اطلاعاتتان را به درستی وارد کرده‌اید.
  7. در صورتیکه از صحت اطلاعات اطمینان پیدا کردید؛ با زدن علامت صحبت اطلاعات را تایید کنید تا دکمه «تایید نهایی و پرداخت» فعال شود. سپس وارد درگاه پرداخت اینترنتی می‌شوید. (اگر این مراحل ثبت سفارش را پیش از ساعت 3 بعدازظهر انجام داده باشید، کمی منتظر بمانید تا پیک بیمه بازار، در همان روز بیمه‌نامه‌تان را به شما تحویل دهد.)

مروری بر بیمه شخص ثالث در دنیا

استفاده گسترده از اتومبیل در شهرها، پس از جنگ جهانی اول آغاز شد. با توجه به اینکه اتومبیل‌ها از هر وسیله نقلیه‌ای که تا آن زمان در مناطق مسکونی استفاده می‌شد، سریع‌ تر و خطرناک‌ تر بود، با این حال در هیچ کشوری، بیمه اتومبیل بصورت اجباری در نیامده بود و رانندگان و دارندگان خودرو، اغلب هزینه‌های قابل توجهی را در تصادفات متحمل می‌شدند. اگرچه ایده بیمه وسایل نقلیه به سال‌های خیلی دور برمی‌گردد، اما ارائه بیمه خودرو تا پیش از اختراع خودرو چندان معنا پیدا نمی‌کند. با گذشت سال‌ها از ورود ماشین بخار به صنعت حمل و نقل و ساخت اولین خودروی گازوئیلی در آمریکا در سال ۱۸۹۳، اولین بیمه خودرو در سال ۱۸۹۸صادر شد.

در حال حاضر، بیمه شخص ثالث در دنیا به عنوان یکی از رشته­های اصلی بیمه خودرو در کشورهای مختلف محسوب می­شود. اگرچه، قوانین مرتبط با آن نیز در کشورهای مختلف و حتی ایالت­های مختلف در یک کشور ممکن است متفاوت باشد. در بسیاری از کشورهای دنیا، بیمه مسئولیت خودرو یا هر وسیله نقلیه موتوری که آن را تحت عنوان بیمه شخص ثالث می‌شناسیم، اجباری است، اگرچه در برخی از کشورها، این بیمه، اجباری تلقی نمی‌شود. به طور مثال، در کشور نیوزلند، بیمه شخص ثالث به عنوان یک بیمه اختیاری محسوب می‌شود؛ ولی تنها ۴ درصد از رانندگان این کشور، آن را خریداری نمی‌­کنند. و یا به عنوان مثالی دیگر، بیمه شخص ثالث در استرالیا، فقط خسارت­های جانی ناشی از حادثه را پوشش می­دهد. بیمه مسئولیت خودرو در آمریکا نیز، با توجه به قوانین ایالت­های مختلف، قیمت بیمه خودرو بسیار متفاوت خواهد بود. در کشورهای دیگری مانند هند، کره جنوبی و یا حتی ترکیه، وضعیت بیمه خودرو بسیار متفاوت خواهد بود. با وجود این، گروهی از بیمه­های شخص ثالث، اعتبار بین­المللی دارند، و با توجه به اینکه در اکثر کشورهای دنیا، داشتن بیمه شخص ثالث اجباری است، حتی برای سفر با خودرو، نیاز به داشتن بیمه خودرو بین­الملل است.

 بیمه شخص ثالث در ایران

در ایران، بیمه ثالث یا همان بیمه‌ی مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری شامل پوشش خسارت‌های مالی و بدنی است؛ و حق بیمه آن که بر اساس نرخ دیه و میزان ریسک خودرو تعیین می‌شود، هر ساله با توجه به تغییر نرخ دیه که از سوی قوه قضائیه محاسبه می‌شود، متغیر است. بیمه مرکزی، بر اساس نرخ دیه تصویب شده، قیمت بیمه شخص ثالث را برای خودروهای مختلف مشخص می­کند. منظور از خسارت بدنی، هر نوع دیه یا ارش ناشی از صدمه، شکستگی، نقص عضو، ازکارافتادگی (جزئی یا کلی ـ موقت یا دائم) یا دیه‌ی فوت شخص ثالث به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون است. هزینه‌ی معالجه نیز چنانچه مشمول قانون دیگری نباشد، جزء تعهدات بیمه‌ ثالث خواهد بود. منظور از خسارت مالی، زیان‌هایی است که به سبب حوادث مشمول این بیمه به اموال شخص ثالث وارد شود.

 نحوه محاسبه دیه

در شرع مقدس اسلام اقلام متعددی برای پرداخت دیه در نظر گرفته شده است که عبارتند از ۱۰۰۰ راس گوسفند، ۲۰۰ راس گاو، ۱۰۰ راس شتر، ۱۰ هزار درهم نقره، ۱۰۰۰ دینار طلا و پارچه‌ای یمنی که در قدیم بوده و میزان آن نیز ۲۰۰ دست در نظر گرفته شده است. از این موارد تنها سه مورد اول در حال حاضر مصداق دارند و دو مورد مربوط به سکه نقره و حوله یمانی موجود نمی باشند که قاعدتا کسی پرداخت ۱۰۰۰۰ سکه بعنوان دیه را از بین چهار گزینه ممکن انتخاب نخواهد کرد. بنابراین پرداخت دیه محدود به شتر، گاو و گوسفند شد.

از آن­جا که ارزان­ترین راه پرداخت دیه، انتخاب 100 نفر شتر به عنوان دیه یک مرد مسلمان است، قوه قضائیه، آن را مبنای محاسبه دیه قرار داده است. بنابراین، دیه در ماه­های عادی بر اساس نرخ 100 نفر شتر تعیین می­شود؛ و در صورت بروز حادثه در ماه­های حرام، یک سوم مبلغ دیه به آن اضافه خواهد شد.

 محاسبه حق بیمه، از تخفیف تا جریمه

مقدار حق ‌بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه براساس ضوابط و با توجه به عوامل مؤثر بر احتمال و شدت وقوع حوادث وسایل نقلیه تعیین شده و مبلغ ریالی ارزش دیه است. از آن­جا که حق بیمه خودرو، متناسب با ریسک تعیین می‌شود؛ بنابراین وسایل نقلیه و افرادی که سابقه نامطلوبی در ایجاد حوادث دارند، در مقایسه با وسایل نقلیه مطمئن‌تر و افرادی که به دلیل رعایت اصول ایمنی و مقررات رانندگی به خود و دیگران خسارت وارد نمی‌کنند،‌ ریسک متفاوت‌تری دارند و حق بیمه آن­ها نیز متناسب با آن تفاوت می‌کند.

در همین رابطه طبق آمار یکی عوامل فزاینده احتمال وقوع حوادث رانندگی، عمر وسیله نقلیه است و عدالت ایجاب می‌کند که از این‌گونه وسایل نقلیه حق‌بیمه بیشتری گرفته شود. درحال حاضردر محاسبه حق بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث، ویژگی خودرو ملاک عمل قرار می‌گیرد و بر خلاف اصول بیمه‌گری، هر چه خودرویی گران‌تر بوده و از استحکام و امنیت بیشتری برخوردار باشد‌, موظف است که قیمت بیش‌تری نیز برای دریافت بیمه نامه پرداخت کند. 

این روش محاسبه، موجب شده که افراد با هرشرایط سنی، شغل، سابقه تصادفات و تخلفات رانندگی و موقعیت اجتماعی، طبق یک نرخ واحد و مطابق با نوع خودرو، حق بیمه شخص ثالث را بپردازند و براساس عدم تصادفات از تخفیفات آن بهره‌مند شوند. کارشناسان صنعت بیمه امیدوارند با اصلاح قانون بیمه شخص ثالث و توجه به ویژگی‌های راننده برای تعیین نرخ حق بیمه شخص ثالث، ضمن رقابتی شدن نرخ، عدالت در دریافت حق بیمه نیز رعایت شود.

اگر نگاهی به معیارهای تعیین حق بیمه خودرو در کشورهای پیشرفته بیاندازیم، متوجه این نکته خواهیم شد که معیارهای مختلفی از قبیل جنسیت و سن راننده، سابقه رانندگی او، میزان خلافی خودرو، مدل و میزان امنیت خودرو، محل تررد خودرو و مواردی از این قبیل می­توانند در میزان حق بیمه دریافتی تأثیرگذار باشند.

در ایران، قواعد بیمه مرکزی برای تخفیف بیمه شخص ثالث، مرتبط با عدم وجود سابقه دریافت خسارت، از محل بیمه شخص ثالث است. بنابر قانون در صورت عدم وجود دریافت خسارت در سال دوم ۱۰ درصد تخفیف، سال سوم ۱۵ درصد ، سال چهارم ۲۰ درصد ، سال پنچم ۳۰ درصد ، سال ششم ۴۰ درصد، سال هفتم۵۰ درصد، سال هشتم ۶۰ درصد و سال نهم و بیشتر ۷۰ درصد تخفیف به بیمه‌گذار تعلق خواهد گرفت.

با توجه به قانون اخیر بیمه شخص ثالث، که در سال 95 به تصویب شورای نگهبان رسید، امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث برای رانندگان در هنگام نقل و انتقال خودرو، دیده شده است. چرا که در گذشته و حتی حال حاضر هم، هر فرد در هنگام فروش خودرو، بیمه ثالث را به همراه آن به خریدار واگذار می‌کرد. در این حالت راننده پرخطر و کم خطر با هم تفاوت نخواهند داشت و اگر چند سال تخفیف برای رانندگی صحیح به راننده تعلق گرفته باشد، به سادگی به مالک جدیدی واگذار می‌شود که میزان ریسک پوشش او مشخص نیست. مدتی طولانی است که سیستم تعیین حق بیمه خودرو در دنیا، بر اساس رفتار رانندگان طراحی شده است. در ایران هم کارشناسان بیمه در حال تلاش هستند تا میزان حق بیمه را متناسب با رفتار راننده و ریسک پوشش او تعیین کنند تا بتوان مانع از زیان پوشش­های بیمه شخص ثالث به صنعت بیمه شد.

در صورتی که نیاز به مشاوره‌ی بیشتر داشته باشید می‌توانید از طریق ایمیل، تلگرام، و گفت‌وگوی آنلاین سایت با مشاوران بیمه بازار در تماس باشید.