یادآوری زمان تمدید بیمه

سوالات متداول بیمه خودرو، عمر و بیمه آتش سوزی

مهمترین سوالات متداول حوزه بیمه

حداقل قیمت بیمه‌نامه‌های شخص ثالث بر اساس میزان دیه محاسبه می‌شود. بیمه مرکزی بر اساس نرخ دیه‌ای که قوه قضائیه مشخص می‌کند، حداقل قیمت بیمه شخص ثالث را تصویب می‌کند. این قیمت عموما برای حداقل پوشش مالی است و در همه شرکت‌های بیمه یکسان است. اما این شرکت‌ها برای پوشش‌های مالی بالاتر تفاوت‌هایی در قیمت‌هایشان دارند. بنابراین خوب است که بتوان حق بیمه‌های مختلف را در کنار یکدیگر مقایسه کرد. در حال حاضر، بیمه بازار تنها مرجع مقایسه و مشاوره شرکت‌های بیمه‌ای در ایران است. شما با مراجعه به بیمه بازار می‌توانید، علاوه بر استعلام از میزان نرخ حق بیمه در شرکت‌های مختلف و بهره‌گیری از نظر مشاوران، با پرداخت آنلاین، بیمه‌نامه مورد نظر خود را در کمترین زمان ممکن تهیه کنید و آن را در محل مورد نظر خود دریافت نمایید. 

به طور کلی در بیمه شخص ثالث خطرات تحت پوشش بیمه عبارتند از:
1 ـ تصادف و یا 
هر نوع سانحه ناشي از وسايل نقليه بر اثر حوادث غيرمترقبه.
2 ـ خسارت‌هایی که از محمولات وسیله نقلیه به اشخاص ثالث وارد می‌شود.
3 ـ پرداخت غرامت فوت و نقص عضو دائم و موقت اشخاص ثالث شامل دیه و ارش. (دیه نقص عضو موقت که از سوی قاضی تعیین می‌شود)
4 ـ جبران هزینه‌های درمانی ناشی از مصدومیت اشخاص ثالث در سوانح رانندگی؛ چنانچه مشمول قانون دیگری نباشد.
5 ـ جبران خسارت‌های مالی وارد به اشخاص ثالث.

نکته 1: منظور از اشخاص ثالث، کلیه سرنشینان وسیله بیمه شده و یا افراد خارج از آن هستند که به سبب حادثه به آن‌ها خسارت وارد شده است.

نکته 2: تعداد سرنشینان تحت پوشش هر خودرو بر اساس ظرفیت خودرو می‌باشد.

در پشت صفحه بیمه‌نامه شخص ثالث، شرایط عمومی این بیمه‌نامه وجود دارد که در صورتیکه فرد بیمه شده خسارت را متحمل می‌شود، بر اساس آن می‌تواند مراحل دریافت خسارت انجام دهد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت‌های مالی و سرنشین:

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت مالی بیمه شخص ثالث در صورت داشتن کروکی سازشی

مدارک لازم جهت رسیدگی به پرونده‌های خسارت مالی بیمه شخص ثالث بدون کروکی

مدارک لازم جهت دریافت خسارت سرنشین در بیمه شخص ثالث

در مورد خسارت مالی بیمه شخص ثالث باید گفت که پس از اتمام مراحل تشکیل پرونده در مرکز خسارت شرکت بیمه‌گر و ارزیابی خسارت توسط کارشناس، در همانجا خسارت پرداخت خواهد شد.

در مورد خسارت جانی بیمه شخص ثالث و پرداخت دیه، پس از مراحل تشکیل پرونده، ارائه مدارک مورد نیاز و رای دادگاه در مورد میزان دیه، این موارد باید به تأیید شرکت بیمه برسد که پس از شرکت بیمه‌گر موظف به پرداخت خسارت به بیمه‌گذار خواهد بود.

1- اصل و تصویر بیمه‌نامه مقصر حادثه 
2- تصویر برابراصل شده گواهي‌نامه مقصر حادثه 
3- تصویر کارت خودرو یا شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه
4- تصویر برابر اصل شده کارت ملی مقصر حادثه
5- تصاویر برابر اصل شده کارت ملی و شناسنامه مصدوم حادثه
6- تصویر برابراصل شده گزارش کلانتری يا پاسگاه انتظامي اعم از اولیه و نهایی
7- تصویر برابراصل شده کروکی يا نظر کارشناس رسمي دادگستري در خصوص تعيين علت نامه تصادف 
8- برگه‌های بازجوئی طرفين حادثه (اعتراف به تقصير مقصرحادثه)
9- تصویرمصدق برابراصل شده برگه پذيرش اولين مركز درماني (درصورت بستري شدن مصدوم)
10- تصویر برابراصل شده برگه‌های پزشکی قانونی (گزارش پزشکی قانونی)
11- تصوير برابر اصل شده مدارک فوت شامل معاينه جسد، جواز دفن و خلاصه رونوشت وفات، انحصار وراثت نامحدود، قيم‌نامه ( در صورت وجود صغير در ورثه، تصوير تمام صفحات شناسنامه باطل شده متوفي، تصوير شناسنامه اولياء دم، بازماندگان) 
12- رأی بدوی و تجدید نظر دادگاه(درصورت اعتراض هریک از طرفین)

 

برای بررسی صحت بیمه‌نامه خودرو شخص ثالث، می‌توانید با مراجعه به سایت بیمه مرکزی و سامانه سنهاب، با وارد کردن شماره بیمه‌نامه خود از صحت آن اطمینان حاصل نمایید. همچنین امکان بررسی اصالت بیمه‌نامه از طریق ارسال پیامک به شماره 30002621 وجود دارد. کافیست تا با ارسال اطلاعات مورد نظر به صورت (شماره بیمه‌نامه*کد ملی بیمه‌گذار*1) در قالب پیامک به شماره مذکور، از صحت بیمه‌نامه خود مطمئن شوید.

در صورت مفقودی بیمه‌نامه، امکان صدور المثنی برای بیمه‌نامه شخص ثالث وجود ندارد؛ اما گواهی مفقودی صادر خواهد شد. در صورت مفقودی، فرد بیمه‌گذار لازم است تا با در دست داشتن کارت خودرو و یا سند سبز آن، به نمایندگی صادرکننده بیمه‌نامه مراجعه کند. همچنین در صورتی که بیمه‌نامه جدید از همان شرکت بیمه‌گر قبلی خریداری شود، تخفیف‌ها از بین نخواهد رفت. 

بر اساس قانون، در صورت توافق طرفین حادثه، رانندگان می‌توانند تا سقف 6 میلیون و 330 هزار تومان بدون کروکی و گزارش پلیس از خدمات بیمه شخص ثالث در بخش خسارت‌های مالی استفاده کنند .

بر اساس ماده 6 قانون بیمه شخص ثالث، از تاريخ انتقال مالكيت وسيله نقليه، كليه حقوق و تعهدات ناشي از قرارداد بيمه به خریدار خودرو منتقل ميشود و او تا پايان مدت قرارداد بيمه، بيمه‌گذار محسوب مي‌شود.
بر اساس تبصره این قانون، كليه تخفيف‌هایی كه به واسطه «نداشتن حوادث منجر به خسارت» در قرارداد بيمه اعمال شده باشد، متعلق به فروشنده خودرو است. او مي‌تواند تخفيف‌های مذكور را به وسيله نقليه ديگری از همان نوع، كه متعلق به خود او، همسر، والدين و يا فرزندان بلاواسطه او باشد، منتقل كند.

بر اساس بند پ  از ماده 15 آیین‌نامه بیمه شخص ثالث در بیمه مرکزی، در صورتي‌كه راننده مسبب، فاقد گواهينامه رانندگي باشد يا گواهينامه او متناسب با نوع وسيله نقليه نباشد؛ شرکت بیمه وظیفه دارد بدون هيچ شرط و اخذ تضمين، خسارت زيان‌ديده را پرداخت كند و پس از آن مي‌تواند به قائم مقامي زيان ديده از طريق مراجع قانوني براي بازپس گرفتن تمام يا بخشي از وجوه پرداخت شده به شخصي كه موجب خسارت شده است مراجعه كند. در صورتیکه، شخص گواهینامه‌دار، خود را بجای راننده جا بزند، به عنوان مجرم شناخته شده و مشمول عواقب قانونی آن می‌گردد.

طبق بنده ب ماده 4 قانون بیمه شخص ثالث، در صورتي كه وسيله نقليه فاقد بيمه‌نامه باشد و یا اینکه وسيله نقليه مسبب حادثه شناسایی نشود، خسارتهاي بدني وارده توسط صندوق تأمین خسارت بدنی جبران مي‌شود. در صورت نياز به طرح دعوي در اين خصوص، زيان‌ديده يا قائم مقام وي، دعوي را عليه راننده مسبب حادثه و صندوق طرح مي كند. همچنین طبق بند پ این ماده، در صورتي كه خودرو، فاقد بيمه‌نامه شخص ثالث بوده و وسيله نقليه با اجازه مالك در اختيار راننده مسبب حادثه قرار گرفته باشد، در صورتي كه مالك، شخص حقوقي باشد، به جزاي نقدي معادل بيست درصد (۲۰%) و در صورتي كه مالك شخص حقيقي باشد به جزاي نقدي معادل ده درصد (۱۰%) مجموع خسارات بدني واردشده محكوم مي‌شود. مبلغ فوق به حساب درآمدهاي اختصاصي صندوق تأمین خسارت بدنی نزد خزانه داري كل كشور واريز مي‌شود.

نرخ بیمه شخص ثالث، از طرف بیمه مرکزی تعیین می‌شود. حق بیمه تعیین شده بر اساس مشخصه موتوری خودرو (سه سیلندر، چهار، شش و یا هشت سیلندر) می‌باشد که باعث افزایش آن می‌شود. علاوه بر این، تأخیر در تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث موجب می‌شود تا در زمان تمدید بیمه‌نامه، مجبور هستید تا جریمه دیرکرد آن را بپردازید.

جریمه تأخیر بیمه شخص ثالث هر خودرو که به صورت روزانه محاسبه می‌شود؛ عبارتست از حق بیمه خودرو تقسیم بر تعداد روزهای سال (365 روز). از آنجا که نرخ حق بیمه را بیمه مرکزی تعیین می‌کند، میزان جریمه تأخیر، ارتباطی با شرکت‌های بیمه ندارد.

درصورت تأخیر در تمدید بیمه‌نامه، بیمه‌نامه صادر شده از 00:00 روز بعد فعال خواهد بود. بنابراین، در صورت بروز حادثه، بیمه‌نامه صادر شده پوشش خسارت را تقبل نخواهد کرد. 

زمانی که حادثه رانندگی همراه با خسارت جانی باشد؛ ممکن است مراحل تشکیل و تکمیل پرونده در دادگاه طولانی شود و یا حادثه در اواخر سال باشد. با توجه به این‌که پرداخت دیه بر اساس رأی دادگاه به اصطلاح یوم الاداست، و با توجه به اعمال تغییر هر ساله نرخ دیه از سوی قوه قضائیه، در صورتی‌که پوشش تعهدات جانی بیمه نامه بیش‌تر از دیه در ماه‌های حرام باشد، امکان پرداخت برای شرکت بیمه تا میزان تعهدات خریداری شده وجود دارد و دیگر نیازی به پرداخت مابه‌التفاوت توسط بیمه‌شده نیست. البته به شرطی که میزان خریداری شده با نرخ دیه در سال جدید برابر یا بیش‌تر از آن باشد.

بر اساس آیین‌نامه شماره 67 بیمه مرکزی جمهوری اسلامی، شركت‌هاي بيمه موظفند همزمان با صدور بيمه‌نامه شخص ثالث، خسارت‌های جانی (نقص عضو و فوت) وارد به راننده اتومبيل مسبب حادثه که به لحاظ قانونی، شخص ثالث تلقی نمی‌شود را تحت پوشش قرار دهند. اما اگر راننده وسيله نقليه مسبب حادثه در زمان وقوع حادثه فاقد گواهينامه رانندگي متناسب با وسيله نقليه مسبب حادثه باشد، پوشش خسارت شامل او نمی‌شود.

بر اساس گزارش رسمی پژوهشکده بیمه در سال 1393، بر اساس شاخص رضایت مشتریان، شرکت‌های بیمه رتبه‌‌بندی شده‌اند. در این رتبه بندی، بیمه آسیا توانسته است بیش‌ترین سطح رضایت‌مندی را کسب کند. شما در قسمت ثبت سفارش، می‌توانید شرکت‌های بیمه‌ای را بر اساس رتبه بندی آن‌ها انتخاب کنید. علاوه براین، در این صفحه معیار دیگری وجود دارد که نرخ شکایات مشتریان بیمه ارائه شده است. تعریف این معیار عبارتست از نسبت شکایات ثبت شده در سامانه بیمه مرکزی به سهم از بازار شرکت بیمه. بیمه بازار این امکان را به مشتریان می‌دهد تا علاوه بر قیمت، با درنظر گرفتن سایر معیارها، شرکت بیمه‌گر خود را به درستی انتخاب کنند.  

با توجه به وظایف صندوق تأمین خسارت‌های بدنی، درصورتیکه خسارت‌های مالی وارد شده به زیان‌دیدگان حادثه، بیش‌تر از سقف پوشش بیمه‌نامه باشد، مبلغ مازاد خسارت از طرف این صندوق پرداخت می‌شود. اما اگر خسارت مالی وارد شده بیش‌تر از سقف پوشش بیمه باشد، مقصر حادثه وظیفه دارد مابقی آن را پرداخت کند. 

خسارت ناشی از افت قیمت خودرو نیز جزءِ خسارات مادی ناشی از مسئولیت مدنی است. برای درخواست خسارت افت قیمت خودرو، زیان‌دیده باید دادخواستی به شورای حل اختلاف ارایه کند. حداکثر مبلغ قابل رسیدگی در شورای حل اختلاف ۵۰ میلیون ریال (۵ میلیون تومان) است و این شورا برای مازاد این مبلغ، پرونده را به محاکم عمومی ارسال می‌کند.

بله، برای تمدید بیمه‌نامه شما می‌توانید به هر یک از شرکت‌های بیمه‌ای مورد نظر خود مراجعه کنید و در خواست تمدید بیمه‌نامه نمایید. همچنین تخفیفات بیمه شخص ثالث خودرو شما نیز حفظ خواهد شد.

صندوق تأمين خسارت‌هاي بدني به موجب ماده 10 قانون بيمه اجباري مسئوليت مدني دارندگان وسايل نقليه موتوري زميني در مقابل شخص ثالث براي حمايت از زيان‌ديدگان حوادث رانندگي که به دلايل زير قابل پرداخت نيستند تأسيس شد.
- فقدان يا انقضاء بيمه‌نامه.
- بطلان قرارداد بيمه.
- تعليق تأمين بيمه‌گر.
- فرارکردن و يا شناخته نشدن مسؤول حادثه.
- ورشکستگي بيمه‌گر.
- يا به طور کلي خسارت‌هاي بدني خارج از شرايط بيمه نامه ( به استثناء موارد مطرح در ماده 7)
توضيح: بر اساس ماده 7 قانون، موارد زير از شمول بيمه موضوع اين قانون خارج است:
- خسارت وارده به وسيله نقليه مسبب حادثه.
- خسارت وارده به محمولات وسيله نقليه مسبب حادثه.
- خسارت مستقيم و يا غيرمستقيم ناشي از تشعشعات اتمي و راديو اکتيو.
- خسارت ناشي از محکوميت جزايي و يا پرداخت جرايم.

در صورتی که راننده مسبب حادثه بیمه نامه معتبر داشته باشد و باعث خسارت بدنی به شخص ثالث شود، مراجع قضایی و دادگاه‌ها مى توانند آن را به عنوان وثیقه بپذیرند.

بیمه‌نامه خریداری‌شده در هر روز، در بامداد (۰۰:۰۰) روز بعد فعال می‌شود و تا بامداد آخرین روز بیمه‌نامه معتبر است.

مثلا اگر 24 تیر مهلت بیمه‌نامه شما تمام شود یعنی بامداد روز 24 تیر تاریخ اتمام باشد و شما صبح روز 24 تیر تمدید کنید بیمه‌نامه شما از روز بعد یعنی 25 تیر فعال می‌شود و از اگر طی این یک روز حادثه ای رخ بدهد مسئولیت آن با بیمه‌گذار است. بهترین زمان تمدید بیمه شخص ثالث یک هفته قبل از تاریخ اتمام آن است.

بله باید از مقصر به دادگاه شکایت کرد و حکم دادگاه را نزد بیمه‌گر برد تا دیه پرداخت شود.

مدارک لازم برای دریافت خسارت‌های جانی بیمه ثالث

اگر راننده مقصر بدون گواهینامه مجاز ، رانندگی کند و تصادف کند شرکت بیمه باید بدون گرفتن تضمینی خسارت زیان‌دیده را پرداخت کند و جهت ریکاوری خسارت به مقصر حادثه رجوع کند.

در قانون  بیمه‌مسولیت‌مدنی دارندگان وسیله‌نقیله در قبال اشخاص ثالث اشاره‌ای به پرداخت نشدن خسارت به زیان‌دیدگان فاقد گواهینامه مجاز نشده است و شرکت بیمه صادر کننده شخص ثالث مقصر باید خسارت زیان‌دیده را بدون پیش شرط پرداخت کند. و این‌که نمی‌توان پرداخت خسارت زیان‌دیده را منوط به واریز جریمه به علت نداشتن گواهینامه کرد.

در صورت مفقود یا سرقت بیمه‌نامه باید سریعا به شرکت بیمه اطلاع دهید و هم‌زمان به کلانتری یا پاسگاه نظامی محل سکونت خود اعلام کنید. شرکت بیمه هم یک برگ گواهی بیمه‌نامه به بیمه‌گذار یا مالک خودرو می‌دهد.

تعداد کوپن‌های هر بیمه‌نامه شخص ثالث، چهار عدد است و هر قطعه کوپن، تا سقف تعهد خسارت‌مالی، جواب‌گوی خسارت خودروها و تا سقف تعهد جانی، پاسخگوی دیه متوفیان و غرامت نقص عضو مجروحان حادثه می‌باشد. اگر تعداد خودروهای آسیب‌دیده در هر حادثه، بیش از 1 خودرو باشد یا تعداد مجروحان و متوفیان نیز، بیش از یک نفر باشد، بطور كلی برای هر حادثه جهت جبران مجموع خسارت‌ها، ارائه یك قطعه كوپن كافی می‌باشد.

جریمه دیرکرد بیمه ثالث خودرو برای هر ماشین متفاوت است برای مثال؛ جریمه خودروهای تیپ پراید 2470 وتیپ پژو(سمند) 2900 تومان به ازای هر روز دیرکرد است.

گروه پراید پیکان 2470

گروه پژو سمندو... 2900

گروه بارکش تا 1 تن 2550

گروه بارکش تا 3 تن 3750

 محاسبه جریمه دیرکرد:

جریمه دیرکرد هر روز برابر است با: حق‌بیمه کامل بدون تخفیف یک‌سال آن ماشین تقسیم بر365. جریمه دیرکرد به حق‌بیمه سال جدید اضافه می‌شود. اگر خودرویی در پارکینگ راهنمایی و رانندگی متوقف شده باشد، مشمول جریمه دیرکرد ثالث نمی‌شود.