نمونه سوالات استخدامی
خانه » دسته‌بندی نشده » اگریگیتور یک فروشگاه نیست!

اگریگیتور یک فروشگاه نیست!

یکی از مهم‌­ترین عناصر موجود در مدل‌­های اقتصاد توسعه، مفهومی به نام "صرفه به مقیاس" است. به طور خلاصه، به علت بالا بودن هزینه ثابت بسیاری از کسب و کارها، هرچه مقیاس فروش و تعداد مشتریان آن‌ها بیشتر باشد، امکان ارائه‌ی قیمت‌های پایین‌تر و در عین حال حفظ سودِ منطقی، وجود دارد. از سوی دیگر، طی دهه‌های اخیر، با افزایش درآمد سرانه و صنعتی ­تر شدن جوامع، هزینه-فرصت زمانیِ مشتریان بالا رفته و دیگر مانند گذشته زمان کافی در اختیار ندارند تا برای خرید مایحتاج روزانه‌ی خانه به چند فروشگاه سر بزنند و یا برای خرید یک لباس، به چند بوتیک که از هم فاصله دارند مراجعه کنند. در کشورهای پیشرفته، سوپرمارکت‌های محلی، مغازه‌های کوچکِ فروش لوازمِ خانگی، لوازم الکترونیکی و یا پوشاک و… کمتر یافت می‌شوند و اکثر مردم ترجیح می‌دهند یک نصف روز آخر هفته‌  را به بازدید از مراکز بزرگ خرید که تمام خدمات فوق را یکجا در خود جای داده است اختصاص دهند. در ایران نیز، در یک دهه اخیر ضرورت وجود مراکز خصوصا در شهرهای بزرگ احساس شده است؛ از این رو، تقریبا در تمام محلات مهم شهرها، مگامال‌هایی (مانند هایپراستار، پالادیوم، کوروش و … در تهران) تاسیس شده که با اقبال خوب شهروندان روبرو شده‌اند.

از سوی دیگر، پیشرفت تکنولوژی در حوزه‌های مختلف، کسب و کارهای نوینی را در راستای پاسخگویی مناسب ­تر به نیازهای مشتریان ایجاد کرده است؛ به ­طوریکه صنایع مختلف اعم از حمل و نقل، بهداشت و درمان، پوشاک و مسکن و حتی حوزه‌های مالی و اقتصادی، برای حضور قدرتمندانه و رهبری در بازار، با ابتکار و خلاقیت از فناوری‌های سایر حوزه‌ها، خصوصا آی-تی بهره می‌گیرند؛ و به ­تدریج از مدل‌های کسب و کار سنتی خود فاصله گرفته و روش‌های متفاوتی را برای خلق ثروت انتخاب می‌کنند. مثال بارزِ این شرکت‌ها در سطح جهانی آمازون Amazon،e-Bay وAlibaba است. در کشور ما نیز، استارتاپ‌هایی مانند دیجی‌کالا، بامیلو، مّدیسه و… به خوبی توانسته‌اند نقطه تعادل موجود را به نفع مشتری جابجا کرده و پارادایم جدیدی در زمینه الگوی مصرف و خرید کالاهای با کیفیت از برندهای معتبر ایجاد کنند.

در اروپا و امریکای شمالی و حتی بسیاری دیگر از کشورهای جهان بخش وسیعی از جامعه، خصوصا قشر جوان و تحصیل­کرده، دیگر برای خرید گوشی موبایل و لوازم خانگی، مواد غذایی و… به جای مراجعه‌ی حضوری و اتلاف وقت و صرف هزینه، نیازهای خود را به صورت آنلاین برطرف می‌کنند. چنین خریدهایی معمولا به علت همان پدیده صرفه به مقیاس، با قیمتی حتی رقابتی ­تر از قیمت بازار صورت گرفته و چون این فروشگاه‌های آنلاین معمولا برنامه‌های منظم و استراتژیکی برای حفظ رضایتِ مشتریان دارند، بعضا تخفیف‌های شگفت‌انگیزی را اعمال می‌کنند. مثال بارزِ این شرکت‌ها در سطح جهانی آمازون (Amazon)، ای­-بِی (e-Bay) و علی­بابا (Alibaba) است. در کشور ما نیز، استارتاپ‌هایی مانند دیجی­کالا، بامیلو، مّدیسه و… به خوبی توانسته‌اند نقطه تعادل موجود را به نفع مشتری جابجا کرده و پارادایم جدیدی در زمینه الگوی مصرف و خرید کالاهای با کیفیت از برندهای معتبر ایجاد کنند. البته در این زمینه هنوز در آغاز راه هستیم و جای کار زیادی برای اصلاح بخش‌های مختلف این کسب و کارهای نوین از زنجیره تأمین گرفته تا تحویل سریع کالا و سنجش خدمات مشتریان و… وجود دارد.

تجمیع کننده فروشگاه نیست!

اگرچه در مقاله‌های گذشته در مورد اگریگیتور بیمه و تاریخچه آن در دنیا صحبت کرده‌ایم، اما در این مقاله قصد داریم تا بیش‌تر در مورد این واژه و مفهوم آن توضیح دهیم. چرا که فراتر از مفهوم و ساختار یک فروشگاه اینترنتی، امروزه مفهومی تحت عنوان اگریگیتور یا تجمیع‌کننده پدید آمده است که می‌توان ساختار آن را بالاتر از یک فروشگاه دانست. در واقع اهمیت این واژه به قدری است که حتی فرهنگ‌های لغت مفهوم اختصاصی تحت عنوان "مجموعه‌ای از شرکت‌ها، برندها و موضوعات مشابه که در کنار یکدیگر امکان مقایسه برای مشتریان فراهم می‌سازند" برای آن در نظر گرفته‌اند.

شاید این تفاوت ساختاری بین تجمیع‌کننده‌ها و فروشگاه‌های آنلاین را بتوان بر اساس رابطه و سمت­ گیری در مقابل مشتریان در نظر گرفت؛ چراکه یک اگریگیتور سعی می‌کند تا در ابتدا از نیازها و سلایق مشتری مطلع شده و بر اساس آن‌ها محصول را ارائه دهد، اما یک فروشگاه اینترنتی سبدی از محصولات مختلف را پیش روی مشتری قرار می‌دهد و از او می‌خواهد از بین آن‌ها انتخاب کند. تجربه شرکت گوگل در این رابطه مثال خوبی است. گوگل چندین سال است که در قسمتGoogle Shopping امکان خرید اینترنتی را برای کاربران فراهم کرده است، اما Google Compare در نقش یک اگریگیتور، پروژه‌ای است که با توجه ادعای این شرکت، به علت گستردگی و پیچیدگیش، ممکن است در این سال‌ها به نتیجه نرسد.

 

 

بیمه‌بازار:‌ مشاوره، مقایسه و خرید آنلاین بیمه

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

زناشویی
آنلاین نرخ بگیر